הכרויות בחינם 10 – אתר הכרויות ללא דמי מנוי

ההתאהבות והמינון הנכון בין מרכיבי השכל והרגש

ההתאהבות והמינון הנכון בין מרכיבי השכל והרגשההתאהבות משלב שלושה מרכיבים מרכזיים המשפיעים על תהליך הבחירה: עירור רגשי, דימוי רומנטי ומסנני אהבה. גורמים אלה הם מרכזיים בתהליך הבחירה ויש להם השפעה מכרעת על התפתחות רגש ההתאהבות בתהליך החיזור.
עירור רגשי הינו חוויה רגשית חזקה או חריגה, שמתקיימת ומתרחשת באופן זמני לפני תקופת החיזור או תוך כדי התהליך; דימוי רומנטי הוא המרכיב הרגשי שמושפע במפגש התכונות האישיות של בני הזוג; מסנני אהבה הם המרכיב השכלי, הכולל את המשתנים האובייקטיביים שבני הזוג הפנימו במהלך חייהם בעקבות חשיפתם לנורמות חברתיות ולהשפעת המשפחה.

איך המינון הנכון בין מרכיבי השכל והרגש

בתהליך התאהבות על בני הזוג למצוא את המינון הנכון בין מרכיבי השכל והרגש. במקורות היהודיים – בסיפורי המקרא, התלמוד, אגדות חז”ל ועוד – אפשר למצוא דוגמאות לדרך שבה שני המרכיבים, הרגשי והשכלי, באים לידי ביטוי בבחירה. אמנם מוסד השידוכים, שמייצג יותר את מרכיב השכל וההיגיון, עדיין מקובל מאוד באוכלוסיות שונות, אבל גם שם לרוב אין מתעלמים ממרכיב הרגש, שיש לו משקל בהעמקת רגש האהבה בתהליך הבחירה ובמיוחד במהלך חיי הנישואין.

“עירור רגשי” – מתקיים בשלושה אופנים

אהבה ממבט ראשון
חוויה רגשית חריגה אצל אחד או שני בני הזוג
הרגשת רגש התאהבות כשלב מסיים של תהליך הבחירה

“דימוי רומנטי”

הדימוי הרומנטי מבטא וכולל את מפגש תכונות האופי של כל אחד מבני הזוג ותרומתם לתהליך הבחירה.

“מסנני אהבה”

מסנני אהבה הם הפרמטרים ה”אובייקטיביים” והשכליים שמשפיעים על הבחירה, כגון: גיל, מראה חיצוני, השקפת עולם, עדה, לאום, מקצוע, השכלה, מקום מגורים וכדומה.

כל אלה יחד שותפים ותורמים את תרומתם להתהוות רגש האהבה. כמו-כן, כל אחד מבני הזוג נותן משמעות וחשיבות בעוצמה שונה לכל אחד מהגורמים.

כיצד מתרחש התהליך של התאהבות?

מסנני אהבה, דימויים רומנטיים ועירור רגשי מתפקדים בצוותא באינטראקציה דינמית. מסנני האהבה עוזרים לאנשים מעוררים רגשית לבחור בין כל המאהבים הפוטנציאליים המתאימים לדימויים הרומנטיים שלהם, את אותו אדם יחיד ומיוחד בו יתאהבו.
במילים אחרות, שלושת הגורמים משתתפים ומשפיעים על התהליך בכך שהם “משדרים” מכלול של גירויים במישור הרגשי ובמישור השכלי. ה”שדרים” “נקלטים” אצל בני הזוג. אם הם מתאימים ועונים על הציפיות, הם מתורגמים לרגש של אהבה.
כאשר מתאהבים חייב לחשוב גם עם הראש ולא רק עם לב. גם אם הכל נראה בסדר בהתחלה מוכרים מצבים כאשר התברר מאוחד יותר על כל מיני בעיות נפשיות כמו דיכאון, התקפי זעם, חרדות, אובססיות ועוד.

כיצד בני אדם מרגישים כאשר מתאהבים?

כאן המקום להסביר כיצד עולם הרגשות נבנה, מתפתח ומתעצב אצל בני האדם. כך אפשר יהיה להבין איך בני זוג בתהליך הבחירה והחיזור מרגישים – ממבט ראשון או בהדרגה – קרבה ואולי אהבה כלפי בן הזוג שני.
כבר בגיל צעיר אפשר להבחין בהבעות רגשיות אצל התינוק. ההנחה היא שההבעות הללו עוזרות לילד לתת ביטוי למה שהוא חש.
כבר בתחילת ההתפתחות הפסיכולוגית של הילד, רגשות תופסים מקום מרכזי במהלך האינטראקציה שבין הילד ובין הסביבה. לכן חשוב גם להדגיש כי כל משפחה וכל תרבות קובעת כללים משלה באשר לביטוי רגשות.

דפוסים פיזיולוגיים מעוצבים בשלב מוקדם מאוד של החיים, ואלה מהם העוזרים לאורגניזם לשרוד הופכים לחלק מהרגלו להגיב על גירויים. מקצת הדפוסים הללו מתגבשים כבר ברחם, אחרים מתחילים לתפקד מיד אחרי הלידה.
אך לאחר שעוצבו הם הופכים לאופייניים וקובעים את איכותן ועוצמתן של תגובותינו האוטומטיות בעתיד. תכנון מוקדם כזה מגביל את חירותו של האדם, משום שבדרך כלל איש אינו מתנהג בניגוד לאופיו.
בהתפתחות הרגשית הנורמטיבית של האדם יש אינטראקציה מורכבת בין היבטים ביולוגיים, קוגניטיביים (שכליים) וחברתיים-תרבותיים. שלושת ההיבטים יוצרים את עולם הרגשות בעיקר בעזרתם של חמשת החושים – ראייה, שמיעה, מישוש, טעם וריח.
הפעלת החושים עוזרת לאדם לקלוט, לסנן ולהפנים מיליוני גירויים שהופכים לשפה רגשית ושכלית. עולם הרגשות נבנה כך שהילד לומד להתייחס לסביבה הקרובה אליו בדרך מאוזנת, ויש תהליך מתמשך של הפנמת מושגים וסמלים כמו יופי וכיעור, טעים ומגעיל, מגע כואב ומגע נעים, וכדומה.

נכתב ע”י: יוסי ד.

עמוד זה נצפה ע"י 2,066 גולשים

למד/י עוד על אהבה, אתרי הכרויות וזוגיות

Exit mobile version